Kerstmis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu Kerstmis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu

Kerstmis...

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

30 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee Hee!!

Met kerstavond zijn we met een heel groot deel stagiaires naar de kerk geweest. Alle mensen in de kerk waren in het wit gekleed. Behalve wij natuurlijk, we wisten van niks :) Het was eigenlijk echt wel een leuke kerk dienst. Er werden geen lange en saai Bijbelse teksten gelezen; er werd vooral heel veel gezongen!! En af en toe werd er ook wel eens in coupletten gezongen. Ene couplet voor de vrouwen en het andere couplet voor de mannen. Tot men op het idee kwam ook het eens anders te doen. Het ene couplet door de mensen van de kerkgemeenschap, en het andere couplet door de bezoekers (lees: stagiaires :)). Dus we mochten met z’n alle mooi recht gaan staan en een kerstliedje zingen in het Sranan… Haha, het was echt wel grappig… Maar zo slecht hebben we het niet gedaan hoor, en ook van heel de kerk kregen we daarna nog applaus… Ook had iedereen bij het binnenkomen een kaars gekregen en deze werd op het einde van de dienst aangestoken door je buurman. Toen gingen alle lichten uit en was de kerk ook mooi verlicht, en werd er nog wat gezongen!! Was eigenlijk echt leuk om dat eens mee te maken :)
Daarna ben ik met Judith nog gezellig uit eten geweest bij Chi Min…

Op kerst dag zelf werd er bij ons in huis een etentje georganiseerd. De hoofdzuster van Tim zou voorons echt Surinaams eten klaar maken. We vorige week ook namen getrokken en dus kadootjes voor mekaar gekocht. Vooral Sanne, Wout en Natasja (mijn huisgenoten) zijn echt heel de dag in de weer geweest met het versieren van ons huis en het maken van onze “huis-kerst-cocktail”. En toen ik van een filmmiddagje bij Judith weer thuis kwam herkende in het gewoon bijna niet meer :) Nee, het zag er echt wel heel gezellig uit…

Toen iedereen er was, was het dus ook tijd voor de apertief. En oooh, die cocktail was lekker!! En ook het buffet zag er super goed uit… Pom, pastei, groentjes, rijst, aardappelpuree, kip… Echt super lekker gegeten die avond!

Daarna was het tijd voor de kadootjes en gingen we weer verder met de drank! Want amai, er is wat gedronken bij ons die avond… Iedereen was echt wel in de stemmig! Daarna zijn we nog even met z’n alle naar Havana Lounge getrokken… Maar ik ben optijd naar huis gegaan, want ik vertrok de volgende ochtend om half 7 naar de Raleigh Vallen!!

Hopelijk was de kerst voor jullie ook zo gezellig als hier…