Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee!!

Vorig weekend op trip geweest naar Bigi Pan. Dat ligt bij Nickerie, tegen de kust helemaal in het westen van Suriname. Ons busje vertrok ’s morgens om 7uur. Vier uur later kwamen we aan. Het was gewoon langs de kant van de weg. Daar liep een wegje tot aan de rivier waar onze boten klaar lagen. Al onze bagage moest ook mee op die boten. En van een groep van 25 mensen is dat dus best wel heel wat!! Ook al het eten en drinken en kookgerief moest mee op de boten. Onderweg naar ons hutje in Bigi Pan moest er nog wel een hindernis overwonnen worden… Het was een soort stenen dam die ze daar aangelegd hadden om er voor te zorgen dat het water van het natuurreservaat ook daar bleef, dat bij droog tij niet al het water mee in de rivier stroomde. Gelukkig hadden we genoeg mannen bij ons die de boten naar de overkant konden trekken. Toen we verder vaarden zagen we echt veel soorten vogels, hele mooi en grote vogels. De echte vogelliefhebber had natuurlijk al die namen enzo onthouden, maar ik niet echt… Alhoewel, op een gegeven moment vroeg ik wel geïnteresseerd aan de man die ons bootje bestuurde welke vogel we zagen vliegen en hij antwoordde heel simpel: Volgens mij is het een “moerasbeestje”… Haha, zo simpel kan het dus zijn hé :) Maar dat hadden we op onze trip naar Browsberg ook al door; daar zagen we boomkippen en boskippen en boskonijnen. De naam wordt gewoon bepaald door de plaats waar je het beest tegen komt! Maar je hebt hier in natuurlijk ook nog de “waterkip”, en dat zijn de kaaimannen. [Dus Anne er is ook nog hoop voor jou “watervogel :)] Die hebben we dit weekend ook veel gezien. Af en toe zag je zo boven het water een paar oogjes verschijnen.

Onze hut was echt gewoon wat planken en palen bij elkaar… Verder was er helemaal niets. Het toilet was ook maar een gat in die planken met daar rond een plastiekzeil. Iedereen kon er wel rustig zijn hangmatje ophangen en geniet van het uizicht!! We kregen nog wat nasie als lunch en daarna gingen we weer met de boot verder het moeras gebied in. Hier hebben we de rode ibis gezien. Echt zo’n mooie vogel. En zeker wanneer hij in groep voorbij vliegt. Ook hebben we nog enkele kaaimannen gezien. Verder was het ook de bedoeling dat we onze visnetten zouden uitzetten en zelf onze visvangen voor die avond. Maar ook zo grappig is dat er daar vliegende vissen rond zwommen. Echt grappig!! En één van die vissen was dus in onzen boot gevlogen… Man man, er hebben er daar een paar gegild, ni normaal :)
Maar uiteindelijk best veel vis gevangen!
Toen we met ons bootje terug naar onze hut gingen was de zon al heel mooi aan het ondergaan…

Later op de avond zijn we ook nog echt kaaimannen gaan spotten! Dan zie je echt die ogen bijna licht geven boven het water. Ze hebben even op het punt gestaan om de kaaiman af te schieten zodat we hem ’s avonds konden opeten. Maar niet iedereen van de groep was daar even blij mee dus hebben ze het maar gelaten. Even later hebben ze er nog wel een gevangen en daar konden we dan allemaal mee op de foto :)

’s Avond echt weer lekker gegeten!! En toen was het gewoon echt wat relaxen, gewoon wat liggen in de hangmat en samen met iedereen wat Parbo bier en Borgoe drinken. Ik ben wel niet al te laat gaan slapen want was erg moe van de drukke stage week! ’s Morgens tegen 6uur was iedereen weer wakker om de mooi zonsopgang te zien. En echt het was zoooo mooi…
Daarna wel terug in mijn hangmat gekropen nog wat geslapen en wat gezellig samen zitten met iedereen.
Iets na de middag zijn we terug vertrokken richting Paramaribo…
Weer eerst met de boot, de hindernis en dan weer 4uur terug met het busje…

Was echt weer een geweldig weekend, echt weer een heel mooi stukje Suriname gezien!!


Vrijdag avond werd in het Diakonessenhuis Kinderdag gevierd. Ze hadden echt van alles georganiseerd van de kinderen, een springkasteel, grabbelton, poppenkast, speeltuin, er waren frietjes, taart en popcorn… Eééén ook Sinterklaas kwam op bezoek!!! Echt hilarisch… Want buiten zijn ‘sint-uren’ doet hij ook zijn coschappen bij ons op de obstetrie en gynaecologie… :)
Alle kinderen mochten bij hem op schoot. Hij deed het echt zo geweldig. En wel gek, want zoals sommige kinderen bij ons bang zijn van zwarte piet, waren hier sommige kinderen echt bang van die blanke sint met zijn baard :)
Het zag er echt allemaal zo geweldig uit! En je zag de kinderen echt genieten!

Verder dit weekend nog een beetje voor school gewerkt. Maar vooral wat tam gedaan. Hangmat liggen, zwemmen, gaan uiteten, en feestjes 's avonds...

Ellen!! x

  • 07 December 2008 - 17:30

    Charlotte:

    Klinkt allemaal zo herkenbaar en zalig!!!!
    Leuk je verhalen (met véél heimwee) te lezen.

    By the way: voor de 'rider'slippers is mijn maat Eur: 43 en Bra: 41

    Merci en geniet daar nog!!
    xxx

  • 08 December 2008 - 02:19

    Hilde:

    Zoals gewoonlijk heb je weer veel gezien en bijgeleerd.
    Heb ook van onze hooy gehoord dat je al over je lemiet van bevallingen zit, zalig gewoon...
    Ik zou zeggen doe er nog eens 40 bij! Zal je wel lukken denk.

    Geniet nog volle teugen van je prachtige reis...

    Missende groetjes uit het koude Belgïe
    Hilde

  • 08 December 2008 - 10:51

    Marijke:

    Hé Ellen, Hilde heeft het in de fw wat fout verstaan denk... 't kwam er op neer dat je halfweg zit in je suriname avontuur... Hilde toch ;-) Maar misschien zit je ondertussen al over je aantal bevallingen! Leuk om je avonturen nog eens te lezen!

    -x-

  • 10 December 2008 - 12:38

    Annemie!:

    Hé Ellen!

    't Gaat je echt goed hé!! Elke keer als ik je verslagje lees, zou ik zo het eerste het beste vliegtuig willen nemen in jou richting!

    Hier thuis gaat het allemaal zijn gewone gangetje: gaan werken, naar school en werken in ons huis. we zijn van plan om volgende week te verhuizen! Kijk er echt wel naar uit!

    Bert en ik zijn ook in 'blijde verwachting': we hebben een hondje gekocht! Voorlopig heb ik er nog geen foto van, maar van zodra ik er heb, mail ik er! Binnen twee weken mogen we 'haar' gaan halen, spannend! Een definitieve naam hebben we ook nog niet, maar de voorkeur gaat uit naar 'Benz' (jaja, afgeleid van Mercedes Benz)

    Ellen, geniet nog verder van je Surinaams avontuur!
    Vele groetjes, Annemie!
    (en natuurlijk ook van Bert)

  • 11 December 2008 - 15:46

    Els:

    Hey Ellen!!

    Altijd weer leuk om je verhalen hier te lezen...

    Laat je adres eens achter, dan kunnen we je iets schrijven hé!

    Groetjes uit het koude Loenhout...

  • 13 December 2008 - 16:01

    Watervogel:

    Whoow maat!
    Nu ben ik echt blij! haha!
    Hilarisch dat dat toch bestaat! Ze moesten het weten.. :-)
    Ik ben blij dat je't zo goed stelt, een beetje jaloezie als ik dat allemaal hoor! Maar ik heb nog maar 73 dagen voor de boeg en mijn avontuur kan ook beginnen! Ik kijk er naar uit, hopelijk wordt het zo leuk als dat van jou! :-) Geniet er nog superhard van en tot gauw! liefs.. xxx

  • 17 December 2008 - 08:05

    Nicht Nies:

    Hey lieverd!
    Leuk dat je het daar zo goed stelt, en bedankt voor je berichtje op mijn facebook!

    De volleybal tja :-) Ik geraak daar inderdaad zelf niet meer, moet zo vaak werken tot 19u ofzo en tegen dat ik dan in Hoogstraten ben! Het is echt moeilijk op de moment om mij er voor vrij te maken maar van zodra ik mij wat meer georganiseerd krijg, wil ik er zeker terug invliegen!

    En een winteroutfit gaan kopen eind januari dat is misschien geen slecht idee.. Hoewel wij dan alweer aan de lente gaan liggen denken/dromen ;-)

    Meisje, geniet nog van je laatste maand! Pak het er nog eens goed van en ik zal de groeten doen aan de familie op het nieuwjaarsfeest!

    Groetjes
    X

  • 21 December 2008 - 15:16

    Ellen Van Looveren:

    Hé naamgenoot,

    Heb net de tijd genomen om jou blog eens verder te lezen: amaai, het lijkt mij super, wat een avonturen dat je daar beleefd! Geniet er maar met volle teugen van, zo'n ervaring, da's iets dat je niet meer zal vergeten.
    Hopelijk heb je ondertussen bijna voldoende bevallingen gedaan, zodat je stage hier in het koude België maar een formaliteit is. Ik ben er zeker van dat je, na je ervaringen, een super-vroedvrouw wordt, eentje waar ze in vele ziekenhuizen trots op zouden zijn als je bij hen moest werken :-)

    Geniet nog van je laatste maand, alvast prettige kerstdagen en een leuk oud-op-nieuw feest in Suriname (ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe ze daar de feestdagen doorbrengen)!

    HAVE FUN !!!!

    Grtz Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2009

Late update: Oud op Nieuw

30 December 2008

Ralleigh Vallen

30 December 2008

Kerstmis...

30 December 2008

Isadow en Jaw Jaw

23 December 2008

25 Surinaamse baby's en een enorme Kerstsfeer!
Ellen

Actief sinds 05 Juli 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 74535

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: