Eerste verslagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu Eerste verslagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu

Eerste verslagje

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Ik heb de nacht van mijn vertrek toch best goed geslapen! Toch paar keer wakker geworden van SMS’jes. Ook de volgende morgen stond mijn gsm niet stil…. Bedankt iedereen voor die lieve berichtjes!!

Eerste indruk van Suriname? Warm!!!
Heb vandaag en gisteren al heel wat indrukken opgedaan. Maar echt onmogelijk om dat wat op papier te zetten

Net een fris douchke gepakt en ben weeral helemaal bezweet… Het is hier nu 21.30u. Maar op de klok van mijn laptop is het al 2.32!!!
Ik ben vanmorgen om half 5 opgestaan… Het is dus een lange vermoeiende dag geweest.

Negen uur op een vliegtuig zitten is toch lang ze. Ik zei voor we vertrokken nog van hopelijk zit ik niet naar een vieze oude man :) Màààr, ja hoor! Hij zat wel naast mij… Nee, vies was hij eigenlijk niet, maar dik wel… pffff hij kon amper in zijn zetel zitten en dat tafeltje krijg hij ook niet opgeklapt met die dikke buik…
Zijn armen kwamen echt helemaal over de armleuning en dat gaf mij natuurlijk minder plaats. Maar eigenlijk had ik echt wel niet te klagen over mijn plaatsje in het vliegtuig. Ik zat helemaal van voor, en had dus alle plaats voor mijn benen want er zat niemand meer voor ons. En mijn dikke buurman had dus ook alle plaats om af en toe wat turnoefeningetjes te doen…

Eenmaal geland in Paramaribo, langs de paspoortcontrole’s en mijn bagage opgehaald waren we een klein uurtje later. Toen ik de luchthaven uitging op zoek naar mijn ‘taxi’, schrok ik wel even van het volk dat daar stond! Echt kei veel mensen stonden ongeduldig te wachten, op familie die terug komt enzo. Maar als snel zag ik Gust staan met een bordje.

Daarna een tochtje van anderhalf uur naar Diakonessenhuis. Gust vertelde ondertussen wat er onderweg allemaal te zien was, van de krottewijken en de kerken en de natuur. Mijn sleutel opgehaald en mijn babage boven gaan wegzetten! Daarna ben ik weer met Gust en Koenti meegereden. Die laatste maaltijd op het vliegtuig was eigenlijk niet te eten en ik had dus echt honger. Eerst zijn we nog even gestopt een chineese winkel, snel wat boodschappen gedaan. Daarna thuis bij Gust en Koenti nog een boterham gegeten met zelfgemaakte surinaamse confituur. Ik kreeg ook meteen een pot mee naar huis van Koenti. Als afsluiter nog een borrel bacardi-cola gedronken en dan heeft Gust me weer naar mijn kamer gebracht.
Douchen en bed in. Ik heb morgen om 7.30 een afspraak voor mijn stage.

De kamer hier valt best nog wel mee, met de beschrijving die ik voordien had gekregen had ik het me heel anders voorgesteld. Buiten dat bed, kast, tafel en stoel, heb ik een ijskast en een waterkoker, een wasrek en bestek :) Ook een lavabo voor mezelf, en toilet en douche te delen met de kamer hiernaast. Maar ik heb geluk, want hiernaast zit nog niemand!

Mama, bedankt voor de verrassing in mijn bagage… Nu weet ik natuurlijk waarom ik die foto eigenlijk nog snel op pc moest zetten :) Het kadertje met jullie foto’s staat op mijn bureau ze…

Ik heb vannacht best goed geslapen. Maar eenmaal half 7 is het licht, en warm!!
Ik had nog een uurtje voor ik het op directiesecretariaat moest zijn. Douche genomen en wat ontbeten. Ik had een afspraak met Mevr. Deel, zij is de verpleegkundig directeur van het ziekenhuis. We bespraken de belangrijkste dingen, en werd daarna door een collega mee naar de verloskamer genomen voor een rondleiding en een verder gesprek.
Ik kreeg een korte rondleiding in het ziekenhuis en werd aan iedereen voorgesteld.
Op de verloskamer was het druk, en iedereen was dan ook druk bezig. Ook hier werd ik snel aan iedereen voorgesteld. Er was ook nog een Nederlands meisje die er stage doet als coassistent. Ze was zelf nog maar anderhalve week in het Diakonessenhuis. Maar ze had voordien nog in andere ziekenhuizen stage gedaan. Ze weet dus nu al wel een beetje hoe het Surinaamse volkje is op de werkvloer :)
Daarna had ik nog een gesprekje over de begeleiding van de stage.

Pfff, er ging zoveel dingen door mijn hoofd op dat moment!!!
Daarstraks dacht ik echt van shit man, waar ben ik aan begonnen.
Ach ja, we zien wel… Ik begin maandag pas met mijn stage. Ik heb dus nog wel een paar dagen om wat te wennen hier aan de omgeving en me wat mentaal voor te bereiden op de stage zelf!

Zo meteen nog eens naar Gust bellen, we moeten blijkbaar nog een stempel gaan halen op de dienst vreemdelingen zaken. En daarna gaat hij me nog een beetje de stad laten zien, een telefoonkaart kopen, een internet café zoeken, het zwembad!!!

Ik ga sebiet ook hier nog eens op verkenning. Want verder dan mijn kamer ben ik hier in de zusterflat ook nog niet geraakt. Eens opzoek gaan naar de kantine. En blijkbaar is er ook een wasserette aanwezig. Benieuwd of we dat allemaal vinden :)

Die verkenning hier was snel gebeurd. Ik ben eens voorbij alle kamer gelopen hier maar heb het gevoel dat ik hier maar als enige student zit. Hopelijk vergis ik me, en kom is snel nog iemand tegen hier.

Daarna met Gust afgesproken om 12uur. Die stempel gaan halen op de dienst vreemdelinge zaken, duurde nog geen 10minuutjes. Een telefoon kaart gekocht en snel even langs het zwembad gereden. ’s Middags mocht ik mee eten bij Gust en Koenti thuis. Zoete aardappelen met een soort spinazie (ben al vergeten hoe die groente noemde) en een stukje konijnenkottelet. Was best lekker!!

Gust heeft me snel weer naar huis gedaan daarna, ik was echt zoo moe!
En heb net nog een paar uurtjes geslapen! Maar iets na drie is het hier enorm beginnen regenen en onweren!! Het viel met bakken uit de hemel…
Maar echt afkoelen doet het na zo’n bui niet echt, het blijft echt warm.

Net even met Toos gebeld, dat nederlands meisje dat ook stage doet op de verloskamer, om iets met haar af te spreken. Maar ze had al een etentje met wat meisjes die hun laatste avond hadden hier. Maar ze heeft me wel de weg naar het internet cafe gewezen waar ik nu zit. De portier van het ziekenhuis heeft me tot hier gebracht.

Zo, dat was al een eerste verslag vanuit het warme Suriname....

Groetjes

  • 22 Oktober 2008 - 23:35

    Nele!:

    Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen! Ben eens benieuwd voor je stage. Hou ons zeker op de hoogte en geniet van het zonnetje :)

    Zoen!

  • 23 Oktober 2008 - 05:38

    * Petra *:

    Hi Ellen,

    'k Was al regelmatig komen piepen. Leuk om je eerste verslag te lezen! Amai, spannend allemaal zeg!!!

    Geniet nog van dit weekje vrij & héél véél succes volgende week op je stage he !!!

    X, Petra !

  • 23 Oktober 2008 - 06:39

    Sanne:

    Hoi Ellen!!
    Super om jou eerste verslag eens te lezen, kan ik me al wat voorbereiden op wat mij allemaal te wachten staat.
    Geniet nog van je vrije paar dagen, en dan ne goeie vroege op uw eerste stagedag hé :)
    Ahja, heb jij je stijltang nu mee? of bestaat daar zoiets als een aanzetstuk, anders neem ik de mijne mee en dan zit jij maar 1 maand zonder :)

    Have fun,

    xx

  • 23 Oktober 2008 - 07:11

    Liset:

    Lieve Ellen,

    wat een heerlijk herkenbaar verhaal! Ik snap 't helemaal "waar ben ik aan begonnen??" binnen mum van tijd weet je weer waarom! Oe oe ga op salsales bij Broki! Daar zitten keiveel studenten meestal! Lief da Gust en Koenti zo goed voor je zorgen! Heette 't bitawirie???? ;)
    Geniet nog van je paar daagjes vrij!
    Liefs Liset

  • 23 Oktober 2008 - 10:33

    Mama:

    hey Ellen.....

    Fijn je verhaal hier te kunnen lezen. Was gisterenavond al eens komen piepen, maar stond nog geen nieuw verslagje op, dus kon het ni laten deze middag snel langs huis om te zien of het was aangepast. Thx ook voor je mailtje, maar moet zo weer beginnen werken, zal er straks op antwoorden. Seg.... ik moest wel lachen toen ik las van die "vieze oude man" hahaha.....we hadden het er idd nog over gehad ;-)
    Alléé meid, ik moet er vandoor nu, ik mail je straks. Doe het goed ginder en geniet ervan.

    dikke kus XXX

  • 23 Oktober 2008 - 17:00

    Jenke:

    Ela meid,

    Fijn om te horen dat je nog heel bent ;) Houden zo he! Ik kijk al uit naar het verslag van je eerste stagedag. Hopelijk veel hechtingen enzo :p

    Tot 'snel'!

    Xxx...

  • 24 Oktober 2008 - 12:14

    Annemie:

    Hé Ellen!

    Wat fijn om te lezen dat de vlucht en de inburgering goed verlopen is! Die Gust is toch echt 'n schatje hé! Doe Gust en Koenti maar eens de groeten van mij!

    Ik wens je veel succes bij je stage! De eerste dagen zal het aanpassen zijn, maar dan bij jij wel 'zuster' Ellen die alle bevallingen mag doen!! Hopelijk is het druk op de verloskamer!

    Ellen, klopt het nu dat over jou zusterflat een klein groenten/fruitwinkeltje is?

    Veel plezier daar in het warme Suriname, Annemie!

  • 24 Oktober 2008 - 14:18

    Christel:

    Hey Ellen,ben collega van je mama...ze had verteld dat je naar ginder op stage ging.ik wil je dan ook 't allerbeste toewensen...'t zal wel een hele ervaring zijn...geniet er maar van.kom zeker hier nog eens lezen naar je ervaringen.groetjes

  • 25 Oktober 2008 - 10:29

    Charlotte:

    Hey ellen,
    ohhh zalig om je verhaal te lezen, ik wou dat ik er ook terug zat:). Ik ken het gevoel helemaal... maar wennen doe je daar snel hoor. Khoop da je snel andere studenten ontmoet en vergeet niet te genieten!!!

    x lot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2009

Late update: Oud op Nieuw

30 December 2008

Ralleigh Vallen

30 December 2008

Kerstmis...

30 December 2008

Isadow en Jaw Jaw

23 December 2008

25 Surinaamse baby's en een enorme Kerstsfeer!
Ellen

Actief sinds 05 Juli 2008
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 74537

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: