Rustige stage week en fijne avondjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu Rustige stage week en fijne avondjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Cools - WaarBenJij.nu

Rustige stage week en fijne avondjes

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

13 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo daar…

Hier nog eens een berichtje vanuit het mooie Suriname met een kort verslagje van de voorbije week.

Ik heb dinsdag (4-11) mijn eerste salsa les gehad! Was wel leuk… Maar verder dan links, recht, voor en achter zijn we nog wel niet geraakt. De les vrijdag heb ik moeten missen omdat ik nog een bevalling had en dus weer wat heb moeten overwerken! Maar toch ben ik tegen acht uur naar Broki’s gegaan want ik zou daar gezellig nog iets eten met Julie, Lore en haar vriend Rob. De rest van de ortho-meisjes was dit weekend op trip. Maar zij hadden het wat te druk op stage om mee te kunnen. Het was die avond ook karaoké daar, maar we waren eigenlijk allemaal te moe om het daar nog wat af te kijken. Dus op tijd in bed die avond.

Zaterdag wat voor school proberen te werken maar werd al snel afgeleid door de gedachte dat het zwembad maar 10min wandelen is. Dus, toch naar het zwembad getrokken die middag. En me daar bij het clubje van Nederlandse coassistenten geïnstalleerd. Een deel daarvan heb ik leren kennen in het ziekenhuis. Ze doen daar hun coschap obstetrie en gynaecologie. En om de twee weken wisselen ze van afdeling. Das voor mij ook wel leuk, want zo krijg ik ook om de twee weken een andere co-assistent om mee samen te werken.

Zondag met Gust en Koenti naar New Amsterdam geweest. Das een plaatsje waar je een kei mooi uitzicht hebt over het punt waar de Suriname rivier en de Commewijne rivier met de monding van de oceaan samen komen. Verder is het een mooi dorpje zoals de meeste er hier uitzien. Het heeft een politiepost, een polikliniek met een apotheek, een brandweerpost en een schooltje en dan van die typische huizen. Grappig om te zien eigenlijk.
In New Amsterdam hebben indertijd ook de eerste Chinese immigranten voet aan wal gezet (ben het jaar al weer vergeten), en daar hebben ze een paar weken geleden een monument onthuld op de dag van de Chinese immigratie.
We zijn er ook naar het openlucht museum geweest. Maar daar zijn we niet helemaal doorgewandeld, het was echt te warm toen!! Onderweg naar huis nog langs een warung gereden, dat is een typisch Javaans eethuisje waar je lekker kan eten! Ik heb onderweg naar huis echt genoten van het uitzicht… Zo mooi!! We kwamen ook nog langs een klein dorpje waar ze een klein gezondheidscentrum hadden. Een klein centrum met plaats voor 10 of 20 bedden waar af en toe ook nog wel eens bevallingen gedaan worden, “Centrum Ellen”. Met recht daar tegen over de “Ellenschool”. Kheb echt spijt dat ik Gust niet gevraagd heb om even te stoppen zodat ik er een foto van kon maken :)
Tegen twee uur waren we al weer terug in de stad. Kheb dan mijn hangmat genomen en weer naar het zwembad getrokken bij het clubje coassistenten.

Deze maandag (10-11) is er op de VK een nieuw Nederlands meisje begonnen. Judith, ze is pas afgestudeerd en kom hier voor een half jaartje werken op de VK.
Verder een heel rustige stage week gehad. Maar één bevalling kunnen doen! Er waren gewoon geen vrouwen in arbeid binnen. Maar deze week wel druk genoeg gehad met opname’s. Ik denk dat we 4 of 5 vrouwen hebben opgenomen met pre-eclampsie deze week. Gek het er zo veel waren op een paar dagen tijd. Maar ik had er wel m’n handen mee vol.
Op woensdag was er wel een vrouw binnen maar die mocht opgevolgd worden door Judith, want zij moet ook nog helemaal ingewerkt worden natuurlijk Ja ik hoop wel niet dat wel vanaf nu echt onze patiënten moeten gaan verdelen… Dus het mag volgende week weer wel wat drukker worden!

Dinsdag avond weer salsa les gehad, en twee van de Nederlandse co’s kwamen ook een keertje proberen. Der werd echt weer wat afgelachen die les!! We leerden hoe we al paar moesten draaien. Das echt wel grappig want bij gebrek aan mannen (er komen ook meestal nog wel wat mannen van de dansschool zelf voor de parendans), krijgt elke man dus 3 of 4 dames. En dan moet er steeds gewisseld worden van dame om alle pasjes aan te leren :)
Daarna nog met een hoopje naar ’t Vat geweest om lekker te gaan eten en wat Parbo bier te drinken enzo… Was weer een heel gezellige avond!

Woensdag avond bij ik bij Judith gaan eten. Ze heeft haar eigen studio onder een Surinaams koppel. We hadden chinees gaan halen en gezellig buiten wat gegeten en getetterd. Over het werk, onze opleidingen, hoe het gaan in Nederland en hoe in België,… Er lopen daar ook drie honden en die zaten me alle drie ech heel hongerig aan te kijken toen ik daar buiten zat met mijn bord chinees voor mijn neus. Daarna nog wat thee gedronken met wat koekjes samen met haar huisbazin die toen net aankwam van een daguitstapje met haar clubje 60+’ers. De herinneringen aan Baboenhol kwamen spontaan terug naar boven :) Haar huisbazin is echt grappig, ze begint aan beetje oud te worden en weet soms niet meer zo goed ze wel of niet al verteld heeft. Met als gevolg dat ze wel 3 keer verteld heeft wat haar kinderen allemaal gestuurd hebben en bla en bla :) En ik en Judith maar knikken :) Haha… En toen bleek het opeens al half 10 te zijn en ben toen maar weer richting huiswaarts getrokken, douche genomen en bed in. Want het was weer snel 6uur deze morgen.

Wou na mijn stage vandaag nog even een duikje gaan nemen in het zwembad met toen begon het net even heel hard te onweren. Donder, bliksem en veeeel regen…
Dus mensen, hier regent het ook :) !!! En het heeft de laatste dagen al heel wat geregend. De kleine regentijd is begonnen denk ik…

Komende zaterdag ga ik met de co’s trip naar Brownsberg. Ik heb er al vast heel veel zin in!!

Groetjes…. x

  • 14 November 2008 - 06:41

    Sanne VdH:

    Elleeennn!!
    Man, gij doet zoveel uitstapjes, heerlijk vooruitzicht :)
    Wij zijn hier ondertussen nog ff examens aan doen, maar volgend weekend zijn we er!! Pak al alles maar terug in :)
    Zijn er nog dingen die we niet mogen vergeten of die we voor u moeten meebrengen, laat het maar weten: dartele.nyala@gmail.com

    Tot volgende week!!!

  • 15 November 2008 - 13:49

    Charlotte:

    Hey Ellen,
    hoooooooooo ik vind het enerzijds heerlijk u verhalen te lezen maar het vergroot de heimwee zo hard hé. Morgen ist nog is samenkomst met vriendenklik (de puni-clan :)) van Suriname, gaan we weer een hele middag herinneringen ophalen en wenen omdat we het zo hard missen :). Nee, serieus, geniet van elke moment want ge gaat het echt missen alst voorbij is. Brownsberg is zaaaaaaaalig. Voor mij niet de mooiste trip, maar wel de leukste trip geweest. Een leuke groep maakt het natuurlijk. Met welk bureau heb je geboekt?
    Geniet er van en succes nog met je stage!

    x lot
    ps: Doe zuster marleen de groeten van mij en zeg haar dat ik haar nummer en emailadres in Suriname ben kwijtgespeeld!

  • 15 November 2008 - 18:32

    Kristen En Bert:

    Hej Ellen!

    Ik kna ntie reem spelle! :-). Toch een gedichtje voor jouw ondanks de kouw! Ook groetjes van den Bert, ook al is zijn gedicht op de site van Nele een echte mert! Nog heel veel plezier met de surinaamse mensen en hun streekgebonden bier! ;-)

    Dikke groet,kristen

  • 17 November 2008 - 10:05

    Nicht Nies:

    Oops, heb geen tijd om je hele verhaal te lezen (zit op 't werk) maar het lijkt me dat jij daar de tijd van je leven hebt! Zoveel leuke dingen dat jij daar doet! Ik ben zoooo jaloers!

    Je hebt nog groetjes van ons thuis en natuurlijk ook van Geert

    Nies

  • 18 November 2008 - 18:52

    Petra Uit Loenhout:

    Wauw, Ellen !

    Dat ziet er dus nog altijd schitterend uit he... Ben stiekem wel een beetje jaloers hoor! ;o) Maar het is je van harte gegund !!!

    Geniet er nog maar héél hard van !! Ook van het lekkere weertje, want hier is het miezerig en koud... Ik zit nu met een serieuze griep thuis! Dus leuk is anders he...

    Maak er nog de tijd van je leven van, meid !
    Zeker nu de andere studentjes op komst zijn, zal het zelfs nog leuker worden!!!

    Ik hou je blog in de gaten hoor & maak er nog iets onvergetelijks van!

    Xie,
    Petra

  • 19 November 2008 - 10:50

    Liset:

    Wat leuk dat je nr Brownsberg bent geweest! Hoe vond je 't? Mooie wandelingen gemaakt? Brulapen nog horen brullen???????? Heerlijk meis! hoop da je nog vele tripjes gaat maken! Succes met de bevallingen van de week! Ga dr voor! X

  • 19 November 2008 - 15:46

    Leen Cools:

    dag Ellen
    Ik heb juist al uw verhalen gelezen.Had eerder al een poging gedaan,maar ikke en de computer da gaat ni goe samen.Me wa hulp van onze nick is da wel gelukt.Het is een geweldige ervaring denk als ge al die verhalen leest.Echt wel iets voor u om aan zo'n avontuur te beginnen.Nog heel veel plezier daar, zowel met de stage als al de rest.groetjes van ons allen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2009

Late update: Oud op Nieuw

30 December 2008

Ralleigh Vallen

30 December 2008

Kerstmis...

30 December 2008

Isadow en Jaw Jaw

23 December 2008

25 Surinaamse baby's en een enorme Kerstsfeer!
Ellen

Actief sinds 05 Juli 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 74539

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: